Rudý Baron

Oblíbená akce ruzyňského centra Šestka Na letadla zblízka, na kterou každoročně míří davy nadšenců a milovníků letadel všeho věku, se v letošním roce uskuteční od 3. června do 7. července. Kromě možnosti pozorovat ze střechy centra stroje přistávající na nedalekém letišti Václava Havla, si budou moci návštěvníci zblízka prohlédnout i nejznámější letadlo 1. světové války, rudý trojplošník Fokker Dr. I. Jeden z nejlepších stíhacích letounů své doby proslavil obávaný Manfred von Richthofen přezdívaný Rudý Baron.

Rudý Baron

Exponátem, který rozhodně stojí za pozornost, je historická cvičná pilotní kabina PCK-53, na níž trénovali českoslovenští piloti v 50. letech minulého století. Výrazně novější je pak katapultážní sedačka ze stíhacího letounu Mig-21MF nebo pilotní sedadlo z dopravního Boeingu. Výstava nabídne také několik letecký motorů. Návštěvníci budou moci prozkoumat první sériový proudový motor vyvinutý v Československu M-701, pístový motor Walter Minor 4 nebo motor Avia M-462 z legendárního Čmeláka.

Velký zájem každoročně provází Leteckou školu. Díky exkluzivnímu 3G trenažéru pro simulaci stavu beztíže a dezorientace v prostoru, si může každý vyzkoušet, co zažívají stíhací piloti a kosmonauti. Všichni, kteří úspěšně absolvují pilotní výcvik, získají originální pilotní průkaz. Stačí si pouze zaregistrovat čas u instruktora.

Další informace k akci Na letadla zblízka v OC Šestka naleznete na www.oc-sestka.cz a na www.facebook.com/ocsestka.

Oblíbená akce Na letadla zblízka má od roku 2011 věrnou fanouškovskou základnu. Každoročně se na střechu pražského obchodního centra v letních měsících sjíždějí milovníci letadel z Prahy a okolí, aby mohli pozorovat a fotografovat své oblíbené stroje. Šestka je díky své poloze pro tuto akci ideálním místem, z její střechy je to na Letiště Václava Havla Praha vzdušnou čarou, co by kamenem dohodil.

Co bude k vidění na výstavě Na Letadla zblízka:

Fokker Dr. I. – Rudý Baron. Fokker Dr. I byl německý jednomístný trojplošný stíhací letoun, jehož konstruktérem byl Reinhold Platz. Vyráběl se v továrně Anthony Fokkera a v průběhu 1. světové války se stal jedním z nejznámějších letadel. Celkem se jich vyrobilo 320 ks, jen pár z nich se dochovalo dodnes.

Tento legendární stroj byl odpovědí na velmi zdařilý britský trojplošník Sopwith Triplane, který přišel ke spojeneckým jednotkám na konci roku 1916. Na západní frontě se objevil v únoru 1917 a překonával většinu německých strojů především svou stoupavostí a obratností.

Letecká škola - návštěvníci si mohou na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je být skutečným pilotem stíhačky! K dispozici budou mít 3G trenažér pro simulaci stavu beztíže a dezorientace v prostoru, jež zažívají stíhací piloti a kosmonauti. Pokud zdárně projdete simulátorem i 3G trenažérem, získáte od nás originální pilotní průkaz.

Letecké motory – k vidění bude letecký motor M-701, první seriový motor vyvinutý v Československu. V celé historii československého leteckého průmyslu patří k nejúspěšnějším výrobkům. Motor Avia M462-RF, klasický pístový hvězdicový benzínový motor s vrtulí byl primárně určen pro legendární zemědělský letoun Zlín Z 37. Pístový motor Walter Minor 4 z české legendy C-105 Trenér 2 pak uzavírá trojicic vystavených motorů.

Cvičná pilotní kabina „PCK – 53“ – Český poválečný nástupce proslaveného britského trenažéru D-2 Link. První pokusy o letecké trenažéry se datují do let 1910 - 11., ale o opravdový obrat se zasloužil až syn amerického výrobce varhan E. A. Link. Trenažéry založené na jím vynalezeném principu se pak nazývaly Link-Trainer a staly se legendami ve svém oboru. Po válce zůstalo několik Link-Trainerů i na našem území. Armáda je používala k výcviku pilotů pod označením D-2 až do padesátých let, kdy se vlivem opotřebování začal výrazně horšit jejich technický stav. To se stalo impulsem pro pracovníky Automobilových opraven Olomouc, kde zhotovili na shodném principu v roce 1952 cvičnou pilotní kabinu PCK-52, později PCK-53 a PCK-55.

Zdroj: OC šestka
Autor:
Vydáno: