1000 mil československých 2015

Před Národním technickým muzeem bude letos již podruhé start i cíl závodu 1000 mil československých. Závod je jednou z legend v dějinách domácího automobilového sportu a byl uspořádaný Autoklubem Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935.

1000 mil československých 2015

Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. O vysoké sportovní úrovni tohoto podniku svědčí dodnes úctyhodné jízdní průměry vítězů. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 km/h. Již od sedmdesátých let 20. století pražský Veteran Car Club příležitostně pořádá vzpomínkovou jízdu historických automobilů 1000 mil československých, která se jede na stejné trase jako původní závod – tedy z Prahy přes Brno do Bratislavy a zpět. Letošní závod je završením tří jubilejních ročníků osmdesátého výročí závodu.

Od úterý 9. června do neděle 14. června 2015 budou pro návštěvníky v dopravní hale Národního technického muzea představeny dva automobily spojené s historií tohoto závodu. Vůz Jawa 750 je jediným dochovaným ze šesti automobilů, které postavila automobilka Jawa pro třetí ročník závodu, který se jel 15. a 16. června 1935. Automobilka Jawa tehdy vyrobila šest sportovních speciálů, které v tomto závodě vyhrály kategorii sedmsetpadesátek i prestižní cenu prezidenta republiky pro nejúspěšnější team. Dochovaný vůz je v provedení coupé a je součástí sbírek NTM. V letech 2001 až 2005 byl zrenovován laskavostí firmy SKF Ložiska, a.s. Druhý vůz je jedním z 57 automobilů startujících v druhém ročníku závodu 1000 mil československých, který se jel ve dnech 10. a 11. června 1934. Jedná se o sportovní automobil Wikov 7/28 Super Sport. S tímto vozem, postaveným v prostějovské továrně Wikov v letech 1929 až 1930, se jeho majitel Georg Kreml zúčastnil v první polovině třicátých let řady automobilových závodů, a to včetně dvou startů ve Velké ceně na Masarykově okruhu v Brně. Posádka vozu, pánové Kreml a Landauf, do cíle závodu 1000 mil československých v roce 1934 nedojeli, jejich vzácný automobil se však dochoval a k vystavení ho zapůjčil pan Václava Kafka.

Zveme zájemce o historické sportovní automobily na mimořádnou příležitost, kdy bude možné ve dnech 12. a 13. června 2015 vidět během startu a dojezdu závodu u Národního technického muzea v akci více než padesát předválečných automobilů a sportovních automobilů do roku výroby 1965. Závod 1000 mil československých pořádá Veteran Car Club Praha, na jehož internetových stránkách naleznete další podrobnosti http://www.vccpraha.cz/news/vzpominkova-jizda-1000-mil-ceskoslovenskych/

Dojezd závodu před Národní technické muzeum proběhne v době zahájení Pražské muzejní noci a vystavené automobily budou pro její návštěvníky atraktivním doplnění pestrého doprovodného programu, který bude připraven jak v budově muzea, tak ve venkovním areálu.

Harmonogram:
Čtvrtek 11. 6. od 14 do 17.30 hodin přejímka vozidel
Pátek 12. 6. od 6 hodin ráno přejímka vozidel, start od 7 hodin v intervalu půl minuty
Sobota 13. 6. dojezd do NTM kolem 18. hodiny, vozidla budou vystavena pro návštěvníky Pražské muzejní noci do 22 hodin

Autor:
Vydáno: