Víte, jaký je mezi nimi rozdíl? 4. část

Tentokráte se dozvíte zajímavosti o naftě a benzínu.

Nafta a benzín

Nafta i benzín se vyrábí z ropy. Její zásobárny jsou pod povrchem země, surová ropa se musí nejdříve vytěžit a následně upravit. Zpracovává se na mnoho různých produktů, my se ale dnes budeme věnovat palivům. V dřívějších dobách, kdy ještě nebyla v domácnostech zavedená elektrika se po večerech svítilo petrolejovými lampami. Textilní knot, který byl namočený v petroleji se zapálil a hořel malým plamínkem, který se dal pomocí otáčivého kolečka i regulovat. Takové světlo bylo příjemné, ale přece jen trochu nebezpečné. Petrolejka rozsvícená na stole se musela hlídat před dětmi nebo domácími zvířaty, hrozilo nebezpečí požáru. Dnes už je největší sláva petroleje pryč, přesto se s ním setkáme ještě v některých přenosných vařičích.

Nafta je ropný produkt, který v sobě ukrývá hodně energie. Jinými slovy, jeden litr nafty má víc energie než jeden litr benzínu, a tak nafťáky dojedou na jeden litr pohonných hmot dál než auta na benzín. Z vlastní zkušenosti asi víte, jak „voní" nastartovaný autobus, kamión, nebo traktor. Z oblaku hustého dýmu se snažíme co nejdřív vycouvat. Je to tím, že motory na naftu vyfukují jedovaté sloučeniny dusíku doplněné o drobné částečky sazí. A že naše plíce z toho zrovna radost nemají, dá rozum. Nafta je poměrně hustá kapalina, je dost mastná a hůře hoří. Další ropný produkt, který je možné dotankovat do nádrže se jmenuje benzín. I jeho spalování je pro okolí škodlivé. Benzínové motory produkují oxid uhelnatý a oxid uhličitý. Mimo to, vzniká ještě mnoho dalších škodlivých sloučenin, které se z výfuků šíří všude kolem. Benzín na rozdíl od nafty chytá velmi dobře a je extrémně hořlavý. Proto platí u benzinových pump poměrně přísná pravidla.

Každé palivo funguje trošku jinak, a proto musí být i jinak konstruované tyto motory. Oba dva motory shodně nejdřív musí převést energii paliva na energii, která dokáže otočit kolo auta. Oba motory toho docílí tím, že nechají opakovaně vybuchovat palivo ve svých válcích. Motor nafťáku stlačuje vzduch, který postupně dosáhne vysoké teploty. A tímto horkým vzduchem se zapálí samotná nafta. Benzín není nutné zahřívat, už tak je to látka velmi hořlavá. Součástí benzínových motorů jsou elektrické svíčky, které vytvářejí elektrické jiskry a od těch potom chytá i benzín.

Jak plyne čas. jak se zvyšují nároky na dopravu, tím, že potřebujeme být všude rychle a včas, dáváme pořádně zabrat přírodě. Možná, že si zrovna teď říkáte: „No a co? Máme jen jedno auto, to zase tolik škody neudělá!" Jenže, když se sečte počet dopravních prostředků jezdící na ropné produkty jen v Evropě, dojdete k ohromnému číslu. Proto se lidé pokouší zkonstruovat motor, který by byl k životnímu prostředí přátelský. Který by pomáhal, vozil a sloužil, ale neubližoval. Možná, že se jednou v budoucnosti podaří vymyslet dokonalé zařízení, které bude dopravní prostředky budoucnosti pohánět na bio olej, odpadní vodu, sluneční nebo měsíční pohon, vítr, odpadky, dobré slovo ... Těžko říct, kterým směrem se vývoj takového vozítka budoucnosti bude ubírat. S jeho konstrukcí je ale potřeba pospíšit, a nejen kvůli tomu, že světové zásoby ropy docházejí, jejich těžba je stále dražší a náročnější a nebude to trvat dlouho, co zmizí úplně.

Autor:
Vydáno: