Světový den poezie si připomněla i školní družina

Tento den vyhlásilo UNESCO na podporu jazykové rozmanitosti. Jde též i o podporu návratu k tradici recitace poezie, podpoře její výuce. Za cíl si též klade obnovení dialogu s jinými formami umění – divadlem, tancem, výtvarným uměním. Světový den poezie si připomínáme od roku 1999.

Světový den poezie si připomněla i školní družina

21. březen není pouze podle kalendáře první jarní den, ale i Světový den poezie. Tento den si připomínají každoročně i děti naší školní družiny. Vždyť měsíc březen jako měsíc čtenářů se věnuje nejen próze, ale i poezii.  A o tom to je. Scházíme se ve školní družině 2. oddělení, rozdělujeme se do 4 skupin, tak jak to vždy funguje. Tím nám vznikají stejnorodé skupiny dětí ze všech ročníků. Připomínáme si, proč vlastně Světový den poezie oslavujeme, trochu něco z jeho historie, ale především se zaměřujeme na známé či méně známe básníky. Mezi dětmi nejpopulárnějším básníkem je Jiří Žáček a jeho knihy s verši. Ale za připomenutí dalších básníků, které děti samy znají je Josef Václav Sládek, František Hrubín, Jaroslav Vrchlický a další. Děti znají i samy mnoho krásných veršů, se kterými se mohly pochlubit. A tak při tomto dni nechyběla ani recitace. Jak by mohla? Pak se ale již dostáváme do naší soutěže. Každá skupina nejprve obdržela báseň Ohryzaná básnička, právě od Jiřího Žáčka. Děti měly pět minut na to, aby si ji co nejvíce zapamatovaly. Pak odevzdaly verše a jejich úkolem bylo z rozstříhaných veršů složit báseň, tak jak má být. Povedlo se. Nejlepší byla 3. skupina. Po dokončení i poslední skupiny uklízíme kartičky a jdeme na druhou část soutěžního odpoledne. Nyní, opět děti dostaly báseň, Ohryzaná básnička, kde však chyběla některá slova. Jejich úkolem bylo doplnit podle kartiček, která slova tam patří. Nejlépe si opět vede 3. skupina. Třetí disciplína byla velice zajímavá. I my jsme si zahráli na básníky. Naším úkolem bylo složit verše, ve kterých měla být použita slova: jaro, klíč, sluníčko, děti, ptáčci, motýlek a beruška. Na tento úkol jsme měli pouze 10 minut. A věřte, vzniklo několik super básní. Ty jsme si potom přečetli a vyhodnotili nejlepší. Boj byl vcelku vyrovnaný, sečetli jsme body a vznikla nám umístění jednotlivých skupin. A jak to nakonec dopadlo?

1. místo 3. skupina 33 bodů
2. místo 1. skupina 28 bodů
3. místo 2. skupina 21 bodů
4. místo 4. skupina 13 bodů

Vítězné družstvo obdrželo malou odměnu. A protože nám začalo jaro, na závěr jsme si zazpívali několik jarních písniček.

Vítězné verše skupin:

Jaro
Přišlo k nám jaro,
přineslo klíček.
Venku už je teplo,
na zahradě leží míček.
Na nebi svítí sluníčko,
venku si hrají děti.
Otevírám od lahve víčko,
„Můžu si jít hrát máti?“
Ptáčci venku létají,
a vesele si zpívají.
Beruška na stonku leze,
motýlek ji hlídá uprostřed meze.

Autoři: 3. skupina

Jaro
Byla jedna beruška,
která se jmenovala Baruška.
Na kytce seděl motýlek,
jmenoval se Emílek.
Viděli tam děti,
bylo jich po pěti.
Sluníčko, sluníčko,
zasviť alespoň maličko.
Ptáčci přiletěli pro klíč,
aby otevřeli petrklíč.

Autoři: 2. skupina

Jaro
Už je tady jaro,
a času je málo.
Děti hledají už klíč,
je to přeci petrklíč.
Ptáci už nám zpívají,
a motýlci létají.
Slunce svítí v plném jasu,
beruška si sedla na terasu.

Autoři: 1. skupina

Autor:
Vydáno: