Mminibus CiBUS ENA

Národní technické muzeum přijalo v úterý 15. září 2020 do svých sbírek vzácný a poněkud neobvyklý dar – jediný prototyp minibusu CiBUS ENA, vyvinutý firmou Mave Liptál v roce 2005. Vozidlo je poháněno motorem Fiat Ducato, ale na rozdíl od dalších minibusů této řady jde o originální konstrukci včetně speciálního podvozku. Do vývoje vozidla významnou měrou vstoupil i průmyslový designér.

Mminibus CiBUS ENA

Předání minibusu CiBUS ENA proběhlo v Národním technickém muzeu za účasti jednatele firmy Mave Martina Vrly, designéra Martina Surmana a generálního ředitele Národního technického muzea Karla Ksandra. Poté bylo vozidlo „po vlastní ose“ převezeno do Centrálního depozitáře NTM v Čelákovicích.

Cenný prototyp minibusu Mave CiBUS ENA byl předán do sbírky průmyslového designu Národního technického muzea. Sbírka byla založena v roce 1994 a dokumentuje práci především českých designérů v technických oborech v celém jejím procesu a v těsné vazbě na vývoj v tuzemských průmyslových podnicích. „Minibus bude dalším ze spíše vzácných reprezentantů výsledků invenční práce designérů a konstruktérů v našem průmyslu na počátku 21. století,“ říká vedoucí oddělení průmyslového designu NTM Jiří Hulák. 

Projekt charakterizoval designér minibusu Martin Surman: „Jednalo se o komplexní design karoserie včetně předního a zadního panelu, bočnic a interiéru. Firma Mave v této souvislosti vyvinula vlastní koncepci výškově stavitelného pneumatického podvozku včetně náprav, aby mohlo být šasi sníženo pro nájezd vozíčkářů.“

„Vážíme si aktivity současných českých průmyslových výrobců a samozřejmě i jejich ochoty a spolupráce v oblasti uchovávání našeho technického a kulturního dědictví. Jsem rád, že pouhé dva roky po uskutečnění výstavy Pražské vzorkové veletrhy v Národním technickém muzeu se najdou další činné firmy, které v této novodobé tradici pokračují,“ zdůraznil generální ředitel NTM Karel Ksandr.     

Prototyp minibusu CiBUS ENA, ve kterém přepravu vozíčkářů usnadňovaly unikátní výsuvné plošiny i variabilní interiér minibusu, byl předváděn a zapůjčován dopravním podnikům v ČR, kterým byly posléze dodávány autobusy stejné koncepce. Z původního designérského řešení se využívaly zejména zadní laminátové panely karoserie. Některé z nich dodnes fungují v městském provozu u různých tuzemských dopravních společností. „Pro zajímavost: na stejném podvozku byly stavěny speciály pojízdných dílen pro Letiště Praha a Bělehrad. I samotný prototyp byl komerčně využíván, naposledy 4 roky u CDS Náchod“, připojuje jednatel firmy Mave Martin Vrla.  Prototyp byl upraven pro standardní linkový provoz, využíván dopravními společnostmi a je stále ve velmi dobrém stavu. Po dohodě mezi designérem, výrobcem a Národním technickým muzeem v loňském roce o předání vozidla do muzejních sbírek zakoupil výrobce minibus zpět. 15. září 2020 byl převezen do Národního technického muzea.

Autor:
Vydáno: