Mezinárodní den ptactva ve školní družině

Trochu se zpožděním se vrací děti školní družiny k Mezinárodnímu dni ptactva, který je každoročně slaven 1. dubna. Jde o výroční den podepsání mezinárodní Konvence o ochraně užitečného ptactva v roce 1906. Tento den slavíme již od tohoto roku 1906. Jedním z hlavních cílů „Mezinárodního dne ptactva“ je věnování pozornosti k nebezpečím, ohrožujícím ptáky na celém světě.

Mezinárodní den ptactva ve školní družině

Jde i o pomoc jejich ochrany a ochraně jejich stanovišť. Nejde o pouhou ochranu jednotlivých druhů, je velmi nutná ochrana jejich stanovišť. Vždyť všichni vidíme, jak se mění ráz přírody v České republice, jak mizí před očima zanedbané a zpustlé kouty přírody, drobné mokřady v polích, stará stromořadí a sady, vzrostlá zeleň ve městech, břehové porosty okolo toků a rybníků. Nikdo z nás si neuvědomuje, jak mizí biotopy mnoha druhů ptáků. Ovšem největší hrozby číhají na ptáky v době jejich dlouhých cest. Rekordmanem je rybák dlouhoocasý, který dokáže překonat až 40 000 km. Nejohroženější jsou však druhy, kteří cestují přes Středozemní moře – křepelky, chřástalové, vlaštovky, drozdovití ptáci.

Proto jsme se dnes 4. 4. sešli všichni na školním dvoře, kde již nás krásně hřálo sluníčko, a my se mohli věnovat dnešní naší soutěži. Opět jsme se rozdělili do 4 skupin, jako to již známe a mohli si poměřit své znalosti o našich opeřencích. Naše dnešní soutěž byla rozdělena na několik částí. Své znalosti zde mohli zúročit naprosto všichni. První úkol byl poněkud zdlouhavý. Šlo o ptačí kvíz, kde jsme měli určit dvacet druhů ptáků. Druhá soutěž byla odpočinková. Ve větách jsme hledali skryté druhy ptáků. Při třetím úkolu jsme řešili třináct ptačích hádanek. Oříškem pro nás byly další dvě disciplíny. Poznávačka šesti druhů peří a osmi obrázků ptačích stop. Předposledním úkolem bylo překonat dvě ptačí bludiště. Poslední úkol, který nás opět trochu potrápil, byla ptačí štafeta. V prostoru hřiště bylo rozmístěno 36 kartiček s dvanácti druhy ptáků. Na dalších kartičkách pak byly obrázky, které se též týkaly dvanácti druhům ptactva. Naším úkolem bylo přinést vždy kartičku s ptákem a k ní odpovídající další dvě karty, které k sobě patřily. Nakonec jsme se s tím poprali a výsledky jsou až zarážející. Naše znalosti o našich opeřencích nejsou zas tak moc špatné. Každá soutěž se bodovala pro družstvo, součet nám pak ukázal umístění. A jak to všechno dopadlo? Zde jsou výsledky:

1. místo – 1. skupina, 61 bod
2. místo – 2. skupina, 57 bodů
3. místo – 3. skupina, 56 bodů
4. místo – 4. skupina, 55 bodů

Vítězům blahopřejeme, každý obdržel sladkou odměnu, neboť výsledky našich znalostí jsou velice dobré. Závěrem jsme si připomněli, že tento měsíc pracujeme na projektu „Jaro ožívá“, kde pozorujeme ptáky a zaměřujeme se na přílet prvních jedinců – čápa, vlaštovky, rorýse a kukačky. Čápa jsme viděli, vlaštovky jsou již v Berouně.

Autor:
Vydáno: