Hmyzí odpoledne se světluškou
Stejně tak jako loni i letos Česká společnost entomologická vyhlásila hmyz roku. V letošním roce 2025 se jím stávají světlušky. Většina lidí je zná jen z jejich záblesků při letní noci. Člověk je svým působením na krajinu značně ovlivňuje a ohrožuje. Člověk je zná nejen při noční procházce, ale i z Broučků Jana Karafiáta. Světlušky poletují letní nocí, poblikávají v trávě, těžko je chytíme, vždy vidíme jen zelenkavý záblesk. Jinak je též známe pod názvem „svatojánské mušky“, i když to žádné mušky nejsou. Jsou to brouci. V naší přírodě máme tři druhy, pouze dva jsou noční.

Celá naše školní družina si prošla „Hmyzí odpoledne“ se zaměřením na světlušku – hmyz roku. Základ dnešního odpoledne bylo povídání si o světluškách, jejich životě, rozmnožování, výskytu a dalších zajímavostech. Po této besedě se pak jednotlivá oddělení zaměřila podle věkových zvláštností na další část.
4. oddělení se seznámilo s délkou jejich života, s fázemi vývoje jejich života a svlékáním larev. Podívali jsme se na pořad „Planeta YO“ – zaostřeno a světlušky. Pak jsme na videu shlédli pohádku Narodil se brouček od Jana Karafiáta. Ve výtvarné činnosti jsme malovali broučka, anebo broučka z pohádky Jana Karafiáta.
Obdobné odpoledne si užily děti z 1. a 3. oddělení. V 1. oddělení hádaly hádanku, ke které paní vychovatelka poskytla určité indicie a my jsme pak hádali. Potom se v obou odděleních zaměřili na pohádku Broučci od Jana Karafiáta a v neposlední řadě přišlo i na výtvarné ztvárnění.
Téměř ve stejném stylu proběhlo odpoledne ve 2. oddělení. Nejprve jsme si přečetli pohádku Jak světlušce Marušce dědeček vyprávěl příběhy. Po přečtení padlo několik otázek, abychom se přesvědčili, že skupiny v oddělení pohádku pochopily. Potom jsme šli soutěžit. V 1. části soutěže jsme skládali puzzle. Každá skupina měla jiné a postupem času došlo k výměně. Vše jsme dokonale bodovali. Po skončení skládání puzzle. Další soutěžení skupin bylo složení hesla, jehož jednotlivá písmena byla poházená po družině. Štafetou děti postupně nasbíraly jednotlivá písmena, která byla očíslována. Složením dle čísel vzešla tajenka: „Kdo to je, co to je, světluška tu žije“. Doplňkem našeho odpoledne byla i výtvarná činnost, která proběhla před několika dny v oddělení. Celé odpoledne jsme bodovali, a tak v závěru jsme vyhlásili nejlepší skupinu. Jak to dopadlo? Na 1. místě se umístila 1. skupina, na 2. místě 4. skupina, na 3. místě 2. skupina a na 4. místě 3. skupina. Blahopřejeme!
Takto proběhlo „Hmyzí odpoledne“ ve školní družině. Děti získaly mnoho informací o světluškách, i když ony samy toho věděly též mnoho. Všichni jsme si uvědomili, že jsou světlušky součástí živé přírody a že je musíme také chránit.