Den stromů ve školní družině

V roce 1951 přijala FAO (Food and Agriculture Organisation) Spojených národů usnesení, aby si lidé uvědomovali, jak důležitou úlohu hrají stromy. Ať jde o úlohu estetickou a psychologickou či hospodářskou hodnotu. Proto se každoročně slaví světový svátek stromu. V Česku připadá Den stromů na 20. října. Proto i my jsme se nad touto skutečností zamysleli a každoročně slavím Den stromů. Letos to bylo 19. 10. 2015.

Den stromů ve školní družině

Scházíme se na školním dvoře po skončení vyučování a netrpělivě čekáme, jaké téma bude pro letošní rok pro nás připraveno. V okolí naší školy se nachází mnoho druhů listnatých i jehličnatých stromů. Zejména v nedalekém lese je pro stromy ráj. A tak úkol pro letošní rok zní: „Udělej herbář“ listů, frotáží vytvoř otisk kůry stromu. K tomu nám posloužily předem připravené karty. Každé oddělení mělo za úkol vytvořit herbář pěti stromů listnatých a 3 jehličnaté. Než jsme však tento herbář začali, vždy jsme si o stromu něco pověděli a pak se pustili do práce. Úkol je jasný a oddělení se rozchází po své vlastní ose. Návrat zpět ke škole je ve 14,30 hodin. Zde si pak prohlédneme, co kdo udělal. Mnoho času nebylo, ale každé oddělení si s tím velmi dobře poradilo a udělalo i nemožné. Například děti druhého oddělení, jejichž činnost se ve velké míře opírá o přírodovědnou činnost, krom frotáže pořídila i sbírku kůry k daným stromům. Proto se děti zaměřily na nejbližší okolí a prozkoumaly, co zde lze najít. První průzkum vedl v nejbližším okolí školy – zde se nachází krom keřů modřín opadavý, bříza bělokorá, tak nebyl vůbec žádný problém.

Poté směřujeme do našeho školního parku a zde se již seznamujeme s mnoha druhy stromů. Poznáváme tis červený, lípu srdčitou, smrk stříbrný, nacházíme i dub letní, u kterého rozeznáváme znamení, jak jej poznat od dubu zimního. Malý stromeček, velice nenápadný má i krásné plody – žaludy. A v těsné blízkosti se nachází listnatý strom, který je na Závodí raritou. Dříve byly tři kusy tohoto druhu součástí školy, ale po vybudování sportovního hřiště musely být poraženy. Jedná se i jinan dvojlaločný, který pro děti není mnoho známý. Ale my si ho již nyní budeme určitě pamatovat. Po průzkumu školního parku odcházíme na sportoviště pod most a směrem k dopravnímu hřišti. Zde poznáváme javor klen, javor mléč, topol, vrbu, jasan ztepilý, několik keřů a jírovec maďal. Poznáváme rozdíl mezi javorem klenem a mléčem. Vytváříme herbář a musíme přidat, neboť čas je neúprosný. A proto se vracíme zpět ke škole. Ostatní děti v odděleních směrovaly i k lesu u nemocnice. Tady našly borovici lesní, borovici černou, jilm, buk. A tak mnoho zajímavostí jsme se dověděli o našich stromech z našeho nejbližšího okolí. Shodli jsme se všichni na tom, že je nutné zeleň a především stromy chránit. A nyní již vyhodnocení. Vyhodnotit nejlepší „herbář listů“ bylo opravdu velmi těžké. Všichni se maximálně snažili, ale přeci jen trochu zajímavější měly starší děti z 2. oddělení – Veverušáci. Ty totiž k frotáži přidaly i kůru, a tím se stal herbář zajímavý. Na závěr každý dostal sladkou odměnu.

Autor:
Vydáno: