Co je to pravda?

Třída pospává, pedagog se snaží monotónním výkladem udržet pozornost, mezi posluchači je několik úspěšných herců, předstírajících bdělost-. Učitel vykládá jakousi tezi – důležitou, k poznamenání do sešitu. Nezdá se mi to, zvlášť v dnešní době, zrovna nedávno jsem četla vyjádření odborníka o tomhle problému.

Rozhlížím se po třídě. Nikdo nevnímá, když trochu (nevědomky) snížím autoritu pedagogického pracovníka, nikdo si toho ani nevšimne. Zvedám ruku a máchám s ní ve vzduchu. Učitel si mě nevšímá. Ví, co by ho čekalo, kdyby mě vyvolal; už se to párkrát stalo. Tajná zbraň a stále bezvadně funguje.

Nedá mi to a svůj názor oznámím nahlas. Výklad pozvolna utichá, pedagog přechází do útočného tónu: „Ale podle učebnice…“ „Ta vyšla předloni, přepracované vydání ještě není, ale podle posledních výzkumů…“ „Nebyly oficiálně zveřejněny…“ „Včera, jako čerstvá novinka,“ a dodám několik zajímavostí a otázek, které mi vrtají hlavou. Člen pedagogického sboru bledne a nápadným oslím můstkem přechází k probíranému tématu.

Vím, že se při maturitě neudržím, svůj názor se nebojím říct. Nechají mě odmaturovat, abych dál nevlnila školní hladiny? Nebo si mě vychutnají za ta léta mých názorů-, argumentů a dohadování s profesory? Co je to pravda? A kdo ji má?

Autor:
Vydáno: