Ceny TRILOBIT 2020

Nejvíce zaujaly snímky Staříci, Most!, Dálava a Budiž světlo. Cenu za celoživotní počin si převzal Vladimír Pucholt.

Ceny TRILOBIT 2020

Audiovizuální ceny TRILOBIT 2020 Českého filmového a televizního svazu FITES byly dnes večer slavnostně předány. Jedny z nejstarších filmových cen již po třiatřicáté poukázaly na díla s výraznou uměleckou kvalitou, ale rovněž s etickým a společenským přesahem, která leckdy ujdou pozornosti jiných filmových ocenění. Porotu nejvíce oslnily výkony legendárních herců Jiřího Schmitzera a Ladislava Mrkvičky ve filmu Staříci a jednomyslně se shodla udělit jim křišťálové HLAVNÍ CENY TRILOBIT 2020. Laureáty ceny TRILOBIT 2020 se stali režisér a scenárista Jan Prušinovský a scenárista Petr Kolečko za televizní seriál MOST!, dále Marko Škop za námět, scénář a režii ve filmu Budiž světlo a do třetice režisér filmu Dálava Martin Mareček.

Poctou za celoživotní tvorbu se potěšil a CENU VLADISLAVA VANČURY si z Kanady přilétl převzít slavný československý herec Vladimír Pucholt. CENOU FERDINANDA VAŇKA za přínos díla občanské společnosti ověnčili porotci režisérku Zuzanu Piussi a režiséra a producenta Víta Janečka za dokumenty Obléhání města a Ukradený stát. CENU JOSEFA ŠKVORECKÉHO za mimořádné literární dílo v oboru audiovizuální tvorby si převzal za kolektiv autorů rektor Akademie múzických umění v Praze, Jan Hančil za vydání odborné publikace Metodiky digitalizace národního filmového fondu metodou DRA.

ZVLÁŠTNÍ CENU POROTY získala režisérka Theodora Remundová za dokumentární film Moje století, naproti tomu adresáty kritické ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENY POROTY – ZLATÝ CITRÓN se tentokrát stala hned trojice adeptů – moderátoři Luboš Xaver Veselý, Michaela Jílková a historicky podruhé Jaromír Soukup za úroveň vedení televizních debat.

Vítězem CENY DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK byl vyhlášen film O zakletém králi a odvážném Martinovi a křišťálovou plastiku si od dětí převzal na dálku v zastoupení jeho režisér Peter Bebjak. Proklamovaný snímek loňského roku Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula podle očekávání uspěl u diváků a odnesl si CENU DIVÁKŮ – BEROUNSKÝ KLEPÁČEK.

33. audiovizuální ceny TRILOBIT 2020 udělil Český filmový a televizní svaz FITES ve spolupráci s městem Beroun a Městským kulturním centrem Beroun, kde se tato událost odehrála jubilejně po dvacáté. Večer filmových ocenění se ubíral v rytmu swingu a oslavoval oceněné filmové tvůrce hudbou i tancem. Energií nabitou show rozdmýchal ambiciózní big band Original Vintage Orchestra kapelníka Petra Kroutila s hosty. Swingovou autenticitu zpívaným číslům dodali černošský zpěvák Chuck Wansley, vokální trio Hot Sisters, ale také prvotřídní tanečnice Nicol Mikesková, která přilákala na taneční parket i samotné diváky. Slavnostní ceremoniál v KD Plzeňka počtvrté moderoval populární herec Martin Myšička a přenášela jej Česká televize od 20.20 hodin na programu ČT art.

Tradice cen TRILOBIT

Cílem cen TRILOBIT, které vznikly v 60. letech minulého století, je vyzdvihovat televizní a filmová díla s výraznou estetickou, etickou, uměleckou či společenskou hodnotou bez ohledu na komerční úspěch a diváckou sledovanost. Jako první udílené ceny v kalendářním roce tak předznamenávají šance na další filmová ocenění. V 33. ročníku se o prvenství utkalo rekordních 166 snímků hodnocených nezávislou sedmičlennou odbornou porotou a 21 titulů s dětskou a rodinnou tematikou, jež posuzovala dětská porota. Podobně jako v loňském roce si vedle dokumentární tvorby dobře vedly i hrané filmy.

HLAVNÍ CENA TRILOBIT 2020

Na plné čáře letos zvítězili představitelé hlavních rolí ve filmu Martina Duška a Ondřeje Provazníka, Staříci. Oceněný herec Jiří Schmitzer v něm ztvárnil válečného veterána, politického vězně a emigranta, vracejícího se do vlasti uzavřít účet s komunistickým prokurátorem z 50. let. „V roli Vlastimila je drsný i autentický, virtuózně rozehrává všechny odstíny postavy a ukazuje ve své touze po zdánlivě nemožném, že stáří je v životě sice poslední a možná největší zkouška, ale rozhodně není rezignací a nepostrádá humor,” vyzdvihla za porotce scenáristka Českého rozhlasu a České televize a televizní dramaturgyně hrané tvorby Šárka Kosková. „Také Ladislav Mrkvička předvedl málo vídaný herecký výkon, kumštýřskou zralost a mistrovství. Jeho protikomunistický odbojář Antonín interpretuje tragikomické situace jako hluboce lidské, jeho síla roste z překonávání slabosti, neboť je hnán potřebou dát svému životu smysl, třeba i nezištnou pomocí kamarádovi v akci tak riskantní, jakou je soukromá pomsta pohlavárovi, jenž za své zločiny nebyl nikdy potrestán,“ prohlásila Kosková.

Ceny TRILOBIT 2020 pro hranou tvorbu

Uvedení seriálu MOST! znamenalo pro Českou televizi skutečnou trefu do černého. „Podařilo se jí skloubit to, co se málokdy vyskytuje pohromadě, a už vůbec ne v seriálu: explozivní zábavnost, jež zaznamenala nebývalý divácký zásah, hraničící s kultem – a na druhé straně nepodbízivost, udržení vysoké scenáristické, dramaturgické i herecké laťky. Pohyb ve společensky citlivém poli genderové či rasové „jinakosti“ v drsné „vyloučené lokalitě“ zvládli tvůrci s humorem, bez laciného nadbíhání společenským stereotypům i bez korektního moralizování,“ uvedla ve svém zdůvodnění ústy svého předsedy Vladimíra Just odborná porota. Za tento výjimečný počin se dostalo ocenění režiséru a scenáristovi Janu Prušinovskému a scenáristovi Petru Kolečkovi.

Další cenu TRILOBIT 2020 získal Marko Škop, který stojí za námětem a scénářem a zrežíroval drama o složité cestě k porozumění mezi nejbližšími a střetu rodiny s okolím s názvem Budiž světlo. „Děj filmu je pevně ukotven v tradici i dnešní realitě slovenského venkova. Zároveň je obecně platným obrazem současného světa, ve kterém stále častěji xenofobie dusí lidskost, osobní zodpovědnost nahrazuje slepá poslušnost a svobodu vláda pevné ruky,” vysvětlil novinář, kritik a teoretik především televizní tvorby Jan Svačina, co na snímku porotu zaujalo především.

Trojici udělených TRILOBITů uzavírá originální road movie režiséra Martina Marečka s názvem Dálava, jež vypovídá o cestě otce a syna z Brna do Nižního Novgorodu v Rusku za odloučenou matkou a dcerou. „Film na pomezí dokumentu a dramatu je pohledem do soužití dvou zcela odlišných osobností a zároveň svědectvím lidské křehkosti. Též díky promyšlenému tvaru, kameře a střihu i hořce vtipné pointě je Dálava mimořádným filmovým zážitkem,“ myslí si spolu se střihačkou Ivanou Kačírkovou porotci.

Cena za celoživotní dílo

Cestu do síně slávy vydláždila porota cen TRILOBIT 2020 proslulému československému herci přednormalizační generace, Vladimíru Pucholtovi a vzdala mu hold udělením CENY VLADISLAVA VANČURY za celoživotní dílo, jímž tvůrce přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu. Protagonista nejen snímků Černý Petr, Svatba jako řemen, Lásky jedné plavovlásky či Starci na chmelu emigroval ještě v 60. letech do Velké Británie, kde nabyl medicínského vzdělání. Později odsud emigroval do kanadského Toronta, kde úspěšně působil jako pediatr. Vladimír Pucholt přijal pozvání a prestižní cenu si přiletěl osobně převzít.

Cena za přínos občanské společnosti

CENU FERDINANDA VAŇKA 2020 za přínos díla občanské společnosti si převzali režisérka Zuzana Piussi a režisér a producent Vít Janeček za dokumenty Obléhání města a Ukradený stát. „Oba dokumenty jsou věcnou, střízlivou a místy otřesnou zprávou o mechanismech, jež se netýkají jen slovenské společnosti. První z nich vypovídá o kořistném vztahu k jedinečné přírodě na Kremnicku, již se chystají likvidovat těžařské firmy pod chytlavými hesly rozvoje chudé oblasti. Druhá zpráva vypovídá o tristním stavu spravedlnosti, médií i státu, ukradeného občanům, v němž korupce šplhá do nejvyšších pater (nebýt vraždy novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky, zřejmě bychom se o hloubce krize ani nedozvěděli). Oba snímky spojuje dětsky čistý, obrazově neokázalý, jakoby naivní přístup reportérky a režisérky, která se touto cestou dobírá drsné pravdy účinněji, než atakem či komentářem,“ vyzdvihl předseda poroty, divadelní a mediální kritik Vladimír Just.

Cena za literární dílo

Kromě filmové tvorby získala ocenění také knižní publikace Metodiky digitalizace národního filmového fondu metodou DRA, již vydalo Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. CENU JOSEFA ŠKVORECKÉHO si převzal rektor AMU, Jan Hančil. Práce je dílem výzkumného týmu Akademie múzických umění v Praze a vznikla v rámci programu aplikovaného výzkumu Národní kulturní identity Ministerstva kultury České republiky v letech 2013–2017. Publikace obsahuje sedm certifikovaných metodik DRA (Digitálně Restaurovaný Autorizát), které zachovávají původní vzhled obrazu i charakter zvuku a zároveň řeší problém kontroly autorů nad digitalizací filmů. Dílo označené titulkem DRA dává divákům 100% jistotu, že jde o kvalitní podobu filmu, že uvidí film tak, jak byl svými autory natočen. „Ocenění porota uděluje za zcela nové, jinde se nevyskytující metodiky, které jsou mezinárodně certifikovány a posouvají proces digitálního restaurování filmového díla do oblasti odborné ochrany uměleckého dědictví," prohlásila za porotce filmová publicistka Alena Prokopová.

„Sladká“ i „kyselá“ ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY

ZVLÁŠTNÍ CENOU POROTY se tentokrát potěšila dokumentaristka a režisérka Theodora Remundová, o niž se zasloužila za filmovou zpověď pětadvaceti stoletých Čechů s názvem Moje století. „Když je nějakému Čechovi sto let, dá se říct, že prožil se svou vlastí všechny důležité zvraty moderní historie  ̶  od založení Československa po současnost. Výsledkem zpovědí těchto osobností je jedinečný a lidsky citlivý pohled na vztahy individuálních lidských osudů a „velkých“ dějin,“ ocenil za porotce kameraman a pedagog Marek Jícha.

O tom, že ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY může mít i kyselou či dokonce hořkou příchuť se letos přesvědčila trojice moderátorů Luboš Xaver Veselý, Michaela Jílková a Jaromír Soukup, kterým byla udělena tato cena s přídomkem ZLATÝ CITRÓN za úroveň vedení televizních debat. Jejím posláním je upozornit na aktuální společenské či mediální dění, jež si zaslouží reflexi, kvůli čemuž je označována za nechvalně proslulou. Porota zohlednila rozdíl komerční a veřejnoprávní sféry, kdy tu druhou považuje za úplně jinou ligu, a o to přísnější má na ni metr. K osobnímu převzetí se odhodlal a na berounskou Plzeňku přicestoval pouze první jmenovaný.

K udělení ZLATÉHO CITRÓNU Luboši Xaveru Veselému porota ústy dramaturga a režiséra Lukáše Landy podtrhla „podbízivý styl moderování, při kterém nejen v soukromé XTV otevřeně projevuje své sympatie i antipatie k jednotlivým událostem či hostům ve studiu. Nevyhýbá se ani politickým postojům, což je zarážející vzhledem k jeho angažmá ve veřejnoprávním Českém rozhlase, který si na nestrannosti moderátorů donedávna velmi zakládal.“

Michaele Jílkové byla cena udělena „za moderování pořadu Máte slovo „pavlačovým“ způsobem, který se často pohybuje za hranicí kultivovaného sporu. Moderátorka nezřídka dostává hosty do defenzivy nikoliv argumenty, ale zvýšeným hlasem, skákáním do řeči, gestikulací a fyzickým narušováním osobní aury. Nenechá diskutující domluvit ani reagovat jeden na druhého, čímž manipuluje rozpravu. Tím v pořadu vítězí hrubost a hra na emoce nad věcnými argumenty,“ stojí ve verdiktu poroty.

Jaromír Soukup získal ZVLÁŠTNÍ CENU POROTY – ZLATÝ CITRÓN již podruhé z identických důvodů, a to „za bizarní způsob moderování pořadů v TV Barrandov a za práci s informacemi, kterou musela opakovaně řešit i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání,“ stojí si za svým odborná porota.

Cena dětského diváka

Ceny TRILOBIT jsou mimo jiné výjimečné díky existenci dětské poroty tvořené žáky z berounských škol. Nejvíce ji zaujala pohádka O zakletém králi a odvážném Martinovi a CENU DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK udělila jejímu režisérovi Peteru Bebjakovi. Cenu v zastoupení převzal slovenský producent Rastislav Šesták. Film na děti zapůsobil jako originální s dobrým obsazením a hereckými výkony, kladně ohodnotily i příběh a režii.

Cena diváků podruhé

Divácky úspěšný snímek Nabarvené ptáče si získal přízeň i u diváků Městského kina Beroun, kteří sem letos podruhé přišli na doprovodný program Cena diváků. Zájemci po tři dny sledovali projekce vybraných filmů, o kterých živě debatovala odborná porota, a následně hlasovali o svém favoritovi. Nabarvené ptáče tak vytěžilo nejvíce hlasů. Režisérovi a producentovi Václavu Marhoulovi, zastoupenému hereckým představitelem chlapcova tatínka Petrem Vaňkem, zkraje slavnostního večera divačka určená losem a představitelé města Beroun předali CENU DIVÁKŮ – BEROUNSKÝ KLEPÁČEK.

Autor:
Vydáno: